Apps

Met de opkomst van de smartphones en de tablets is er een nieuwe mogelijkheid ontstaan voor bedrijven om extra services en/of diensten te verlenen. Met deze smartphones en tablets heeft men altijd en overal beschikking tot het internet en dat biedt bedrijven veel mogelijkheden. Onder andere met mobiele applicaties kan ingespeeld worden op deze kans. Wat zijn deze applicaties nou precies? Een app is een stukje software dat geïnstalleerd wordt op de mobiel of tablet. Deze software wordt gedownload en draait vervolgens op het apparaat zelf. Hierdoor kan de applicatie gebruikmaken van de functies die de telefoon of tablet zelf al heeft. Zo kan er gebruikgemaakt worden van de GPS-functie van de telefoon of de videofunctie. Op deze manier voeg je als gebruiker extra functies aan
je mobiel of tablet toe. De applicaties zijn populair omdat ze erg eenvoudig in gebruik zijn en vaak in één ding erg goed zijn.

Wat kun je ermee
Een applicatie als marketinginstrument biedt de volgende voordelen:
– Makkelijk in gebruik. Met een paar klikken kun je bij de informatie zijn die je hebben wilt.
– Vergroot de interesse voor het product dat je wilt verkopen.
– Verandert de houding van de consument t.o.v. het product.
– Informatie die door een app gegeven wordt, wordt door de consument gezien als persoonlijke informatie i.p.v. informatie door een externe bron, zoals bij       advertenties
– Een app is snel te maken, in twee weken kun je al een gebruiksklare app hebben.
– Een app is altijd bij de hand. Men neemt nu eenmaal overal z’n telefoon mee naar toe.
– Het icoon is altijd zichtbaar op je telefoon. Je logo is dus snel te herkennen.
– Je kan de app offline gebruiken.
– Het is een aanvulling op je promotiecampagne.

79% tussen de 18 en 25 jaar maken gebruik van apps. Bij de groep 30 tot 49 jaar is dat 67%. Een app is dus een goed kanaal om je doelgroep te bereiken. Het verhoogt de klanttevredenheid. Mensen kunnen bijvoorbeeld hun klachten en vragen kwijt. Ze voelen zich hierdoor gehoord en krijgen een betere associatie met het product.

Hoe zet je het succesvol in?
Er is een aantal punten waar je rekening mee moet houden om een app succesvol in te zetten:
– De applicatie moet nut hebben. Er moet een regelmatige reden zijn voor de consument om de applicatie te gebruiken.
– De applicatie moet een eenvoudige interface hebben met sociale netwerken als Facebook of Twitter. Hiermee wordt bedoeld dat het makkelijk te koppelen is aan dat soort sociale netwerken. De consument kan dan gemakkelijk via dat soort netwerken laten zien dat ze gebruik maken van de applicatie en wat ze met de applicatie gedaan hebben. Dit creëert een soort mond-tot-mondreclame, maar dan via online media.
– De enquêtefunctie is een ander handig middel dat ingebouwd moet worden in de applicatie. Op die manier kan de tevredenheid van de gebruiker eenvoudig gemeten worden. Zo kun je gericht aanpassingen doen aan de applicatie om de volgende release nog klantgerichter te maken.
Bij Apple worden applicaties afgekeurd als ze puur gericht zijn op marketing en advertisement. Dit geldt ook voor Android. Hier moet dus rekening mee gehouden worden.

Posted on 4 March 2015 in Nieuws

Share the Story

Leave a reply

Back to Top